Interactief voorlezen


Interactief voorlezen wil eigenlijk zeggen: in gesprek gaan over een boek. Je kunt het gebruiken voor verschillende doeleinden. Zo kan deze manier van voorlezen een kind bijvoorbeeld helpen om een verhaal beter te begrijpen. Juist om deze reden wil ik je hier dié richtlijnen meegeven die een kind erbij kunnen helpen mijn verhaal beter te begrijpen.


Lees het boek eerst zelf goed door om te weten waar het over gaat en om in te schatten welke stukken om uitleg vragen. Houdt daarbij steeds goed de hoofdlijn in gedachten. Begin pas daarna met voorlezen.

Tips ter vergroting van de begripsvorming van een kind
-Geef voordat je begint met voorlezen een korte introductie van het boek en vraag kinderen om goed naar de plaatjes in het boek te kijken.
-Stel regelmatig vragen om te checken of een kind een bepaald stukje goed heeft begrepen.
-Moeilijke woorden kun je begrijpelijker maken door synoniemen te gebruiken. Bijvoorbeeld: een ander woord voor ‘plezierig’ is ‘fijn’.
-Vat tijdens het voorlezen belangrijke elementen van het verhaal samen en/of laat een kind samenvatten. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik vind dit stukje een beetje ingewikkeld hoor, kun jij me misschien vertellen wat er nu precies gebeurd is”? Gebruik eventueel de plaatjes als leidraad.
-Laat kinderen na het voorlezen het hele verhaal samenvatten, gebruik ook hierbij eventueel de plaatjes.